مطالب آموزشی

انواع کاج و دمای مناسب آن ها

انواع کاج

انواع کاج

در این مطلب انواع کاج پر فروش را معرفی کرده و دمای مناسب رشد و دمای قابل تحمل آنها را شرح می دهیم. با توجه به شرایط محل زندگی و آب و هوای آن می توانید کاج مناسب برای خرید را انتخاب کنید.

کاج لاوسون

کاج لاوسون یا کاج طلایی یکی از اعضای خانواده مخروطیان می باشد. سرو لاوسون از محبوب ترین نهال های مخروطی با شاخ برگ های متراکم و گاه طلایی در تمام طول سال است.

کاج طلایی به فرم هرمی شکل رشد می کند. این درخت عموما کند رشد و کوتاه قد می باشد و ارتفاع آن می تواند به حداکثر ۴ تا ۵ متر برسد.

این کاج زیبا در طراحی فضای سبز و انواع باغچه به عنوان حائل، دیوار و پرچین قابل استفاده است و هرس پذیری بالایی دارد.

لاوسون در وسعت وسیعی از آب و هوا رشد نمو می کند و درختچه ای همیشه سبز ، بومی امریکا شمالی ، مخروطی شکل است.

اقلیم و دمای مناسب لاوسون

کاج لاوسون به گرما حساسیت چندانی ندارد و می تواند در انواع اقلیم های متفاوت رشد کند. این نوع کاج می تواند دما را تا منفی ۱۵ درجه سانتی گراد هم تحمل کند.

البته کاج لاوسون در هوای مرطوب و معتدل رشد بهتر و بیشتری دارد. سرو لاوسون بهترین رشد را در دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد دارد. بهتر است کاج را در محلی بکارید که از ورزش های شدید باد درامان باشد.

سرو شیراز

سرو شیراز درختی همیشه سبز است که بومی جنوب اروپا و غرب آسیا است. در زیستگاه بومی خود، سرو شیراز به شکلی گسترده و فراوان گسترش می یابد. سرو در ادبیات کلاسیک  از زمان رنسانس در باغ های ایتالیا و ایران کاشته می شد.

این درخت از مقاوم ترین درختان جهان است و در ادبیات ایران نیز همواره نماد آزادگی و استقامت شمرده می‌شود. این سرو گزینه مناسبی برای طراحی فضای سبز است و جایگاه ویژه ای در ایران دارد.

سرو شیراز

اقلیم و دمای مناسب رشد سرو شیراز

سرو ناز شیراز  در بیشتر نقاط قابل کشت است. ولی بهترین فرم و زیبایی را در مناطقی همچون شیراز.اصفهان مناطق ییلاقی تهران و اکثر مناطق غرب ایران دارد.

سرو شیراز نسبت به سرما و شرایط اقلیمی سردسیر، مقاومت زیادی دارد و رشد مناسبی را تجربه خواهد نمود. بهترین شرایط اقلیمی برای رشد مطلوب در این درخت، آب و هوای معتدل و مرطوب است.

کاج تویا

کاج تویا دارای چند گونه با ظاهر کاملا متفاوت می باشد تویا آمریکایی مهمترین گونه در این خانواده می باشد.

تویا به صورت مخروط رشد می کند و تمامی شاخه و برگ ها به صورت منظم و یکسان به دور تنه اصلی رشد می کند.

کاج تویا در منطقه بومی خودش تا ۵۰ متر رشد میکند ولی در مناطق غیر بومی سرعت رشد بالایی ندارد.

سبزی و جلای منحصر به فرد این گیاه و شکل مخروطی این گیاه و توجه طراحان را به خود جلب می کند.

تویا نیاز به هرس چندانی ندارد و مناسب برای کسانی که علاقه به هرس و پیرایش و استفاده از باغبان ندارند.

اقلیم و دمای مناسب رشد کاج تویا

بهترین نقاط برای کشت تویا مناطق معتدل یا معتدل کوهستانی می شود. مناطق شمال ایران همچنین شمال خراسان و غرب کشور مستعد کشت و پرورش این گیاه ارزشمند می باشند.

در مناطق با آفتاب شدید مانند تهران و مرکز و جنوب و شرق کشور باید از خاک سبک برای کشت این درخت زیبا استفاده کرد و به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

از کاشت این گیاه در مناطق با آفتاب کامل خودداری شود کاشت باید در قسمت های سایه یا قسمت های با حداقل نور خورشید انجام شود.

این درخت کاج برای مناطقی با نور خورشید شدید و گرمای هوای زیاد مناسب می باشد. چرا که در مناطق مستعد کاشت، باید در مناطق با حداکثر نور کشت گردد.

تویا مقاومت زیادی به سرمای زمستان دارد و در مناطق سردسیر قابل کاشت است.

کاج کامیس

کامیس به عنوان درختچه ای زینتی درون گلدان و باکس های گل در فضای سبز یا پارک ها کاشته می شود. این درختچه زیبا دارای دو گونه سبز و طلائی می باشد.

کامیس به دلیل داشتن ریشه های قوی و عمیق، مقاومت بسیار خوبی در برابر بادهای شدید دارد. این گیاه در محیط های مرطوب از رشد خوبی برخوردار است و در کل رشد متوسطی دارد.

این گیاه مناسب فضاهای بیرون است و به نور زیادی (حداقل روزی ۶ ساعت نور کامل) نیاز دارد.  کامیس شرایط نیم‌ سایه را هم تا حدی تحمل می کند. این گیاه کوتاه و کند رشد است و حداکثر ارتفاع آن به ۴ تا ۵ متر می رسد و بسیار مناسب برای طراحی محوطه می باشد.

کاج کامیس

اقلیم و دمای مناسب رشد کاج کامیس

کامیس به خاطر مقاومت زیاد به سرما در اکثر مناطق ایران قابل کاشت است. کامس هم گرما و هم سرما را تحمل می‌کند ولی در هوای مرطوب رشد بهتری دارد.

این درختچه تا دمای منفی ۲۳ درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند. اما دمای مطلوب گیاه بین ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتیگراد می‌باشد.

درخت کاج درختی همیشه سبز است و علاقه ی زیادی بین مردم برای کاشت آن وجود دارد. در مناطق سردسیر باید از یخ زدگی کاج ها در فصل سرما جلوگیری شود.

کاربرد انواع کاج

کاج مناسب حصار کشی و دیوار سبز:

انواع سروها برای دیوار کشی، دورباغ و پرچین مناسب هستند. در اکثر مناطق ایران سرو شیراز ،سرو زربین و سرو نقره ای استفاده می سود.

به منظور ایجاد دیوار سبز در مناطق معتدل و گرمسیر میتوان از کاج لاوسون و کاج کامیس استفاده کرد.

کاج مناسب حیاط، بالکن و روف گاردن:

کامیس به دلیل رشد کمتر نسبت به بقیه کاج ها و هرس پذیری بالا مناسب ترین نوع کاج برای بالکن، روف گاردن و حیاط است.

کاج مناسب کوچه:

کاج های سایه دار مناسب استفاده در کوچه هستند مانند کاج کاشفی ،کاج تهران، کاج مشهد و کاج سیاه. بهتر است کاج ها را در فاصله نیم متری از دیوار بکاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *