مطالب آموزشی

معرفی درختان مقاوم به خشکی و مناسب برای اقلیم ایران

درختان مقاوم به خشکی

با توجه خشکسالی ها و شرایط اقلیمی ایران، شناخت درختان مقاوم به خشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

درختانی که نیاز آبی بالایی که دارند با توجه خشکسالی ها و شرایط اقلیمی بیش از ۸۰% ایران نباید در این مناطق کاشته شوند.

سوالی که مطرح می شود این است که در حیاط، باغ و ویلا چه درختی بکاریم؟

زمان کشت بیشتر درختان در فصل پاییز و زمستان است. معمولا هرچه به بهمن و اسفند نزدیک می‌شویم کسانی که دارای ویلا یا زمین کشاورزی و باغبانی هستند به این فکر می افتند که چه درختی بکاریم و چه درختی نکاریم؟ بیشتر ویلا داران معمولا به دلیل عدم آشنایی با اصول باغبانی با درختان دچار مشکل می شوند. در اکثر موارد درختان درون باغ پس از مدتی دچار مشکل می شوند. مناسب نبودن الگوی کاشت درختان و عدم سازگاری درختان با اقلیم ایران در مناطق گوناگون اصل مشکلات به حساب می آید. با توجه به بحران کم آبی که کشور ما دچار آن شده به شدت باید در صورت نیاز درختان قبلی را حذف کرده و درختان مناسب جایگزین شوند.

درختان مقاوم به خشکی

درختان مجاز برای کاشت در اقلیم ایران:

انجیر دیم، انگور دیم، بادام دیم، زیتون دیم، پسته اهلی و کوهی، انار، انواع سرو، انواع کاج، بلوط بومی ایران، درخت عرعر، اقاقیا، بادام کوهی، زرشک، گل محمدی، اکالیپتوس و…

درختان غیر مجاز برای کاشت در اقلیم ایران:

آلو، آلبالو، گیلاس، سیب، گلابی، گردو، گوجه سبز، هلو، شلیل و…

باید به گرما پسند یا سرما پسند بودن درختان توجه کرد. برخی درختان را باید در مناطق گرم کاشت و برخی را در مناطق سرد.

در ادامه به آموزش کاشت صحیح درخت و اینکه چطور درخت را به صورت دیم پرورش دهیم خواهیم پرداخت.

درختان مقاوم به خشکی برای کاشت در بحران آب

با وضعیت بحرانی آب و خشکسالی های اخیر کشور ایران، دیگر کاشت درخت با نیاز آبی بالا نه علمی و نه اقتصادی است. پیش از هر چیز باید دانست که ایران کشور کشاورزی و باغداری برای محصولات با نیاز آبی بالا نیست.

شرایط کنونی کشور ایران در شرایط رشد جمعیت و منابع پایین آب زیرزمینی با ۴۰ سال پیش بسیار متفاوت است. در شرایط کنونی نیاز به اصلاح الگوی کاشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین باید بدانید درختانی که نیاز آبی بالا داشته باشند زودتر آفت می زنند اما درختان دیم معمولا درختان مقاوم تری هستند.

درختان مقاوم به خشکی

اصلاح الگوی کاشت منطبق بر اقلیم ایران

اصلاح الگوی کاشت به این معنا است که درختان و محصولات کشاورزی با شرایط اقلیمی و میزان آب های زیر زمینی کشور برای کاشت انتخاب شوند. گیاهانی انتخاب شوند که دارای مقاومت بسیار بالا در برابر کم آبی باشند و نیاز به آبیاری کمتری در برابر دیگر گیاهان داشته باشند. در نقاطی که منابع آبی رو به کاهش است باید آرام آرام نسبت به حذف درختان با نیاز آبی بالا اقدام کرد.

در واقع باید به جای حفر چاه های جدید و یا عمیق تر، درختان مقاوم به خشکی برای کاشت انتخاب شود که به آب کمتری نیاز داشته باشند.

درختان مناسب برای ویلاها و باغشهرها

انتخاب این‌ که چه درختی در کجای یک ویلا یا باغ کاشته شود با توجه به سلیقه افراد متفاوت است. به عنوان یک اصل کلی می توان نقشه کاشت درخت را در ویلاها و باغشهرها و … اینگونه ترسیم کرد:

دور تا دور باغ را به کاشت درختان زینتی مقاوم به خشکی مانند انواع سرو و انواع کاج و بلوط اختصاص دهید و یک دیوار همیشه سبز برای باغ ایجاد نمایید

در میانه باغ و در کنار جاده اقدام به کاشت درختانی مانند انجیر، زیتون، پسته، انار و بادام نمایند ( بسته به سرد یا گرم بودن منطقه باید انتخاب شود )

و در میان باغ که با درختان سرو و درختان میوه محصور شده اقدام به کاشت درخت های کوچکتر مانند انگور و بادام کوهی و پسته وحشی ( بنه ) و .. نمایند

روش کاشت و پرورش دیم درخت مقاوم به خشکی

برای کاشت درخت دیم نیاز به رعایت مواردی است. این درختان به دلیل ماهیت بش یا دیم بودن نیاز دارند که آب را در زمستان و پایین دریافت و در تابستان استفاده کنند.

 در نتیجه نیاز است که پیش از کاشت هر نهال یک گوده بسیار بزرگ با حداقل  عمق ۱٫۵ متر در پهنای ۱٫۵ متر ایجاد شود. درون گوده را با مخلوطی از خاک، بقایای گیاهی و کود حیوانی دوباره پر کنید.

سپس نهال را بکارید به گونه ای که گوده‌ی درخت بسیار بزرگ باشد تا در زمستان و پاییز در صورت بارش باران این گوده پر از آب شود.

در سال اول کاشت نهال هر هفته به درخت آب دهید ( در حد ۵ تا ۱۰ لیتر ) در سال دوم هر ۲۵ روز یک بار و در سال سوم هر ۴۵ روز یک بار به درخت آب دهید. از سال چهارم در صورت باریدن باران فراوان در بهار به درخت آبی داده نشود و تنها در تابستان ۳ بار آبدهی انجام شود.

در سال پنجم به بعد در صورت نیاز ۲ بار آبدهی انجام شود. با این شرایط درخت مورد نظر دیم پرورش داده شده است. باید توجه کرد که میزان آبدهی بستگی به سرما و گرما و اقلیم منطقه هم دارد. ممکن است در یک منطقه گرم به یک نوبت آبدهی بیشتری نیاز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *