مطالب آموزشی

روش کاشت درخت کاج

روش کاشت درخت کاج

کاشت درخت کاج در محل زندگی علاوه بر زیبایی که ایجاد می کند هوا را با فیتونسیدها اشباع می کند. فیتونسید به گروهی از مواد آلی فرار اتلاق میشود که از برخی از گیاهان در هوا متصاعد می شود. این مواد فعال بیولوژیکی تأثیر مفیدی بر بدن انسان دارند. به همین دلیل ، با کاشت یک نهال کاج در نزدیکی محل زندگی به طور مداوم از یک استنشاقی طبیعی استفاده می کنید. اکثر درخت های کاج رشد زیادی دارند و محدودیت ارتفاع ممکن است شما را از کاشت درخت کاج منصرف کند اما واریته هایی با رشد کم وجود دارند که می توانید با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی خود انتخاب کنید.

کاشت درخت کاج

کاشت درخت کاج

مراحل کاشت درخت کاج به ترتیب زیر است:

  • انتخاب محل مناسب
  • انتخاب نهال کاج مناسب
  • تعیین زمان کاشت
  • آماده کردن بستر کاشت
  • انتخاب روش کاشت
  • حفر گودال برای کاشت
  • آبیاری
  • کود دهی
  • سایه زدن – در صورت لزوم
  • ساخت محافظ حیوانات – در صورت لزوم

انتخاب محل مناسب کاشت

با توجه به شرایط محیطی محل زندگی خود و دیزاین طراحی فضای سبز محل مناسب کاشت را انتخاب کنید.

انتخاب نهال کاج مناسب

با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی خود و همچنین کاربرد کاج در محل کاشت مانند استفاده در دیوار سبز یا باغچه کاج مناسب را انتخاب کنید. از بین نژاد هایی که بومی منطقه شما هستن، درختی که به خوبی با آب و هوا و خاک شما سازگار باشد انتخاب کنید.

زمان کاشت درخت کاج

زمان کاشت نهال با توجه به منطقه محل زندگی شما متفاوت است. به طور کلی، برنامه ریزی کاشت نهال را در پاییز یا اوایل بهار انجام دهید. در مناطق سردسیری از کاشت در زمستان و در مناطق گرمسیری در تابستان خودداری کنید.

درختان کاج نسبت به گل در برابر سرما مقاومت بیشتری دارند. اگر گیاهان خود را در بهار می کارید، این کار را به محض آب شدن یخ های زمین انجام دهید تا گیاهان بتوانند از بارش های بهاری حداکثر استفاده را کنند.

کاشت درختان کاج در پاییز باعث استرس کمتری در سیستم ریشه می شود. نهال پوشیده با کیسه از نظر کاشت زمستانی بهترین کیفیت را دارند زیرا آنها مقاوم تر از بقیه هستند.

آماده کردن بستر کاشت

بستر باید مطابق با ترجیحات مخروطیان تهیه شود. آنها خاک تنفس پذیر ، جذب کننده رطوبت و اسیدی را دوست دارند.

علف های هرز را پاک کنید:

یک هفته قبل از آماده شدن برای کاشت، روی زمین علف کش بپاشید هنگامی که ریشه های علف از بین رفت، آنها را کاملا بردارید. سپس با استفاده از بیل خاک را نرم کنید.

تست زهکشی:

گودالی به عمق ۳۰ سانتی متر حفر کنید و آن را با آب پر کنید. بعد از ۱۲ ساعت آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمام آب تخلیه شود. درصورت عدم تخلیه زهکش های زمینی را نصب کنید یا منطقه دیگری را برای کاشت انتخاب کنید یا نوعی کاج را بکارید که در شرایط بسیار مرطوب زمین به خوبی قابل استفاده است.

سوراخ خود را حفر کنید: یک گودال کمی بزرگتر و عمیق تر از ساختار ریشه یا ظرف نهال حفر کنید.

روش کاشت درخت کاج

پایین گودالی که حفر کردید را با خاک سطحی بپوشانید: خاک سطحی بیشترین مواد مغذی را دارد، بنابراین این اولین تماس ریشه ها با خاک بومی است. هنگامی که سوراخ خود را حفر کردید، فضای اضافی موجود در پایین را با خاک سطحی پر کنید تا عمق سوراخ با ساختار ریشه یا ظرف برابر شود. اگر در یک منطقه بسیار مرطوب زندگی می کنید، یا اگر به هر دلیلی این نقطه خاص آب زیادی دریافت می کند، کمی خاک بیشتری اضافه کنید تا قسمت بالای ساختار ریشه / ظرف را کمی بالاتر از سطح زمین ببرید.

فاصله مناسب کاشت درخت کاج

فاصله کاج ها هنگام کاشت با توجه به شرایط زیادی تعیین می شود. اگر ارقام بلند کاشت شوند ، حداقل فاصله درختان باید ۴ تا ۵ متر باشد ، برای ارقام کم رشد ، فاصله ۱.۵ متری کافی است.

لازم به یادآوری است که کاشت درختان بلند نباید بیش از ۴ متر از مرز همسایگان ، بیش از ۱ متر از راه مشترک جاده ها ، ۵ متر از ساختمانهای مسکونی سایت فاصله داشته باشد.

درصورت استفاده به عنوان دیوار سبز می توانیدد با فاصله نزدیکتری اقدام به کاشت کنید.

درختان کاج نمی توانند در زیر خطوط برق قرار بگیرند اگر تاج آنها در تأمین انرژی تداخل داشته باشد. حداقل فاصله از خطوط لوله گاز و آب باید در فاصله حداقل ۲ متر حفظ شود.

روش کاشت درخت کاج

درخت ریشه پرس را از گلدان جدا کنید و در گودالی که حفر کردید قرار دهید. ابتدا با استفاده از خاک سطحی سوراخ را پر کنید. هنگام کاشت سطح زمین را صاف و یکنواخت با زمین اطراف یا کمی گنبدی بالاتر از سطح درست کنید، به آرامی با یک ابزار کوچک خاک را نرم کنید.

  • هنگام قرار دادن ریشه در زمین در زمان کاشت نهال ریشه لخت، حتماً خاک بین هر ریشه را فشرده کنید.
  • برای فشرده کردن خاک با چیزی که فقط ۲.۵ تا ۵ سانتی متر قطر دارد به آرامی ضربه بزنید، زیرا فشردن زیاد خاک باعث می شود اکسیژن به ریشه ها نرسد.
  • هرچه خاک سنگین تر یا مرطوب باشد، به فشردگی کمتری نیاز دارد.
  • زمان کاشت نهال های کیسه ای، لازم است که آنها را به چیز دیگری ببندید تا از افتادن و کج شدن آنها جلوگیری کند.

کود مناسب برای درخت کاج

پایه ساقه را با کود ارگانیک بپوشانید و مالچ را از تنه درخت دور نگه دارید. برای حفظ پوشش ثابت، در صورت لزوم دوباره مالچ اضافه کنید. در صورت گرم و خشک بودن هوا در اطراف تنه یک چاله آب ایجاد کنید. به نگه داشتن آب نزدیک درخت کمک می کند.

آبیاری

کاج ها معمولا در ۲ سال اول کاشت به آبیاری بیشتری نیاز دارند. با این حال همیشه در صورت نیاز به آن آب دهید:

خاک زیر کود گیاهی خود را از نظر خشکی آزمایش کنید. اگر خاک آنقدر خشک است که در دست خرد شود، آب اضافه کنید. از آبیاری بیش از حد، که می تواند ریشه ها را غرق کند، خودداری کنید.

میزان دقیق آبیاری درخت کاج با توجه به سه عامل زیر متفاوت است:

به نوع درخت کاج – میزان آفتاب مستقیمی که دریافت می کند – زمان سال – آب و هوا و ….

روش های تکثیر درخت کاج

۱. تکثیر کاج از طریق کاشت بذر 

در این روش باید بذر را در بستری مناسب بکارید. دمای بستر کاشت را کنترل کنید و تمامی نیازهای آبی و نوری برای رشد بذر فراهم باشد. پس از سبز شدن جوانه، می‌توانید به آرامی گیاه را به گلدان اصلی منتقل کنید.

۲. تکثیر درخت کاج از طریق قلمه

از شاخه های جوان گیاه سالم برای قلمه گیری کمک بگیرید و تعدادی از آنها را با قیچی و یا چاقوی تیز ببرید. این قلمه ها را در دمای ۱۹ الی ۲۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید تا شرایط برای ریشه دهی آنها فراهم شود. در این روش چند عامل بسیار موثرند : ۱. زمان قلمه گیری ۲. سن گیاه مادر ۳. شرایط و نکات بهداشتی که حتما باید آنها را قبل از تکثیر به یاد داشته باشید.

تکثیر درخت کاج از طریق قلمه

ایجاد سایه بان زدن ( در صورت لزوم )

در صورتی که نهال در مراحل ابتدایی کاشت است و در معرض نور مستقیم خورشید در تمام طول روز قرار دارد باید از سایه بان استفاده کرد. یک ورق تخته سه لا بین نهال و آفتاب، هنگام بعد از ظهر وقتی که نور معمولاً در شدیدترین حالت قرار دارد، قرار دهید. برای جلوگیری از آسیب دیدن با آب، ابتدا چوب را رنگ کنید.

ساخت محافظ حیوانات – در صورت لزوم

اگر منطقه کاشت نهال محل عبور حیوانات است از موانع فیزیکی مانند توری سیمی برای حصارکشی در منطقه استفاده کنید و یا یک لوله پلاستیکی را روی نهال قرار دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *